تبلیغات در اینترنتclose
نکات مهم در تغذیه ورزشکاران - پاسخ 5

بستن
انجمن ساسان اس‌ام‌اس
دانشنامه نظامی میلیتاری
تبلیغات شما در این مکان
تبلیغات شما در این مکان
تبلیغات شما در این مکان

header

خبرگزاری ورزش والیبال

logo

زمان جاری : دوشنبه 01 مرداد 1397 - 4:22 قبل از ظهر
نام کاربري : پسورد : يا عضويت | فراموشي رمز عبور



fkh1661 آفلاین




ارسال‌ها :5709

عضويت:12 /6 /1393

بازیکنان محبوب:

محل زندگي:همدان

تیم های محبوب:

پست محبوب:

حالت من: قرار داده نشده

تشکرها :1157

تشکر شده :2267

پاسخ 5 : نکات مهم در تغذیه ورزشکاران


‍ تغذیه مناسب ورزش چیست. یک ورزشکار باید از چه غذاهایی استفاده کند




از مهمترین نکاتی که در سلامتی یک ورزشکار نقش تعیین کننده دارد اهمیتی است که او به تغذیه خود میدهد. تغذیه مناسب همچنین اثرات مهمی در کارآیی ورزشی ورزشکار دارد. نیاز بدن انسان به مایعات و انرژی که از راه مواد غذایی تامین میشود برحسب سن، جثه، وضعیت بدنی و نوع ورزشی که انجام میدهد متفاوت است و این نیاز باید برحسب شرایط بطور مناسبی تعدیل شود. باید انرژی مورد نیاز برای فعالیت ورزشی را از ترکیب مناسبی از کربوهیدرات، چربی و پروتئین بدست آورد.



مایعات


حدود 60 درصد وزن بدن انسان آب است. آب نقش تعیین کننده ای تقریبا در تمامی واکنش های شیمیایی بدن دارد. بدن انسان نمیتواند آب را در خود محبوس کند پس شما ناچارید آبی را که از طرق مختلف از دست میدهید جبران کنید. هر انسان باید روزی هشت لیوان آب مصرف کند و این میزان در یک ورزشکار حتی بیشتر است. ورزشکار باید قبل از شروع ورزش، در حین ورزش و بعد از آن آب بنوشد. دقت در جایگزینی آبی که بدن ورزشکار در حین ورزش از دست میدهد بخصوص در هوای گرم اهمیت بیشتری دارد.
آب خنک بهترین مایعی است که میتوان در حین ورزش هایی که کمتر از یک ساعت طول میکشند مصرف کرد. حتی اگر تشنه نیستید هم آب بنوشید. شما با تکیه بر حس تشنگی نمیتوانید به درستی متوجه شوید بدن شما به چه میزان از آب نیاز دارد. تا وقتی که در حدود دو درصد از وزنتان را بر اثر دفع آب از دست ندهید احساس تشنگی نمیکنید و همین دو درصد میتواند روی کارآیی شما تاثیر دشته باشد. نکته دیگر آنکه وقتی تشنه شدید و آنقدر آب نوشیدید که تشنگی شما برطرف شود تنها نیمی از آبی را که از دست داده اید جایگزین کرده اید.


به نکات زیر توجه کنید


آب را کم کم و مکرر بنوشید نه به مقدار زیاد و دفعات کم
مایعات خنک بنوشید تا حرارت مرکزی بدنتان را کاهش دهید
بعد از اتمام ورزش خود را وزن کنید و به میزان کاهش وزن آب بنوشید
به رنگ ادرار خود دقت کنید. ادرار شما باید زیاد و کم رنگ باشد. ادرار پررنگ نشانه کم آبی است



کربوهیدرات


کربوهیدرات مهمترین منبع انرژی است و در مواد شیرین، میوه ها، نان، غلات، برنج و دیگر مواد غذایی وجود دارد. کربوهیدرات باید حدود 70-60 درصد نیاز روزانه شما به انرژی را تامین کند. کربوهیدراتی که مصرف میکنید در بدن شما به گلوکز تبدیل میشود. این گلوکز یا مستقیما میسوزد و انرژی تولید میکند و یا در عضلات تبدیل به گلیکوژن میشود. این گلیکوژن یک ذخیره در دسترس انرژی برای عضله است تا در مواقعی که نیاز فوری به انرژی داشت از آن مصرف کند.


اگر در حین ورزش بدن شما به اندازه کافی کربوهیدرات در دسترس نداشته باشد برای کسب انرژی شروع به سوزاندن چربی و پروتئین میکند و این موجب کاهش کارآیی شما میشود. حداقل از چند روز قبل از شروع یک فعالیت ورزش شدید یا رقابتی کربوهیدرات به اندازه کافی مصرف کنید تا گلیکوژن به اندازه کافی در بدن شما ذخیره شود. اگر فعالیت ورزشی شما بیش از یک ساعت طول میکشد باید در حین ورزش هم کربوهیدرات مصرف کنید.





پروتئین


پروتئین در گوشت، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، حبوبات و مواد غذایی دیگر وجود دارد. حدود 15-12 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه ما باید از طریق پروتئین تامین شود. پروتئین به بدن شما امکان میدهد تا بافت های تازه بسازد. بدن شما نمیتواند پروتئین را ذخیره کند پس اگر به آن نیاز نداشته باشد آنرا میسوزاند یا تبدیل به چربی میکند. میزان نیاز بدن ورزشکار به پروتئین برحسب نوع ورزش، شدت فعالیت های ورزشی و مدت انجام ورزش متفاوت است


کسانی که ورزش میکنند به مقادیر بیشتری پروتئین نیاز دارند
ورزشکارانی که ورزش های استقامتی انجام میدهند یا آنهایی که ورزش های قدرتی انجام میدهند یا بدنسازی میکنند به پروتئین بیشتری نیاز دارند.


چربی


منبع چربی های اشباع شده چربی های با منشا حیوانی مثل گوشت، تخم مرغ، شیر و لبنیات و کره است و منشا چربی غیر اشباعی از مواد غذایی با منشا گیاهی است. چربی باید حدود 30-20 درد نیاز روزانه بدن ما به انرژی را تامین کند. بدن ما برای انجام فعالیت های حیاتی خود به مقادیر کمی چربی نیاز دارد ولی مصرف زیاد چربی موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و بعضی از انواع سرطان و مشکلات دیگر میشود. وقتی استراحت میکنید یا فعالیت کمی انجام میدهید بدن شما بیشتر انرژی مورد نیارش را از سوزاندن چربی بدست میاورد و وقتی میزان فعالیت بدنی و ورزشی را افزایش میدهید بدن بیشتر از کربوهیدرات برای تامیت انرژی استفاده میکند.

🌪 ⚡️ 🌪 ⚡️ 🌪️ 🌪 ⚡️ 🌪
ﭼﻪ ﮐﺴﯽ ﻣﯿﮕﻮﯾﺪ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﻣﺠﺎﺯﯾﺴﺖ؟!

ﻣﺎ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﺭﺍ ﺣﺲ ﻣﯿﮑﻨﯿﻢ...

یقین داریم....
ما اینجا را باور داریم...

ﻣﺎ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯿﮑﻨﯿﻢ...

ﺷﺐ ﻫﺎﯾﻤﺎﻥ...

ﺭﻭﺯﻫﺎﯾﻤﺎﻥ .....

ﺩﺭﺩﻫﺎﯾﻤﺎﻥ ...

دلتنگی های گاه وبیگاهمان...

ﻫﻤﻪ ﺍﯾﻨﺠﺎﺳــــــــﺖ!!

ﻧﮕﻮﯾﯿﺪ ﻣﺠﺎﺯﯼ!!

ما در اینجا به دوست هایمان عادت کرده ایم...

همانند ماهی به آب!!

اینجا زندگی جاریست...!!

آری...

اینجا همه چیز واقعیست...!!

🌪 ⚡️ 🌪 ⚡️ 🌪 ⚡️ ⚡
جمعه 08 بهمن 1395 - 19:23
وب کاربر ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش



به کانال تلگرام سایت ما بپیوندید

حامیان